۸ مزیت اصلی حمایت از تولید ملی و خرید کالای داخلی

سه شنبه 18 تير 1398
15:12
admin

بانک مرکزی زیمباوه در گزارشی ۸ مورد از مزایای مصرف کالای داخلی را بررسی کرده است. در این گزارش ایجاد اقتصاد مقاوم چرخه‌ای، ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری، جلوگیری از شکل گیری بازارهای موازی و غیرقانونی، افزایش قدرت ارز ملی، کاهش هزینه تولید، چشم انداز رشد اقتصادی، تضمین کیفیت و ثبات قیمت از جمله مزایای مصرف کالای داخلی عنوان شده است.

حمایت و خرید تولید ملی و داخلی مزایای بسیار زیادی در ابعاد مختلفی را برای کشور ایجاد می‌کند.

در ادامه به ۸ مورد از مزایای خرید کالای داخلی و حمایت از تولید ملی که توسط بانک مرکزی زیمباوه مطرح شده، پرداخته می شود:

ایجاد اقتصاد مقاوم چرخه‌ای

تمامی نهادهای اقتصادی با مصرف‌کنندگان محصولاتشان و تامین‌کنندگان نیازهای ورودی‌شان پیوند اقتصادی دارند. این ارتباط دو سویه، موجب ایجاد شبکه ارتباطی و وابسته بین نهادهای مختلف اقتصاد می‌شود و این باعث می‌شود که اقتصاد خود را مقاوم و تکثیر کنند. لذا مصرف کالاهای داخلی اثر سریع بر ایجاد پیوندهای اقتصادی بین بخش‌های مختلف اقتصاد دارد. ارتباط دو سویه اقتصادی مصرف‌کننده داخلی و تولیدکننده داخلی موجب رشد فعالیت اقتصادی محلی و در نتیجه رشد کلی اقتصاد ملی می‌شود.

افزایش اشتغال و کاهش بیکاری:

مصرف کالاهای تولید محلی، با توجه به پیوند اقتصادی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، تقاضا برای منابع نیروی کار محلی را ایجاد می کند و به همین دلیل به مبارزه با بیکاری کمک می کند.

کاهش فعالیت بازارهای موازی

بر اساس تصویب های کنترل ارز، شواهد نشان دهنده عدم انطباق بین کالاهای مصرفی وارداتی به کشور با حجم معاملات معتبر کنترل ارز می‌باشد. این به وضوح نشان می دهد که بخش عمده ای از کالاهای مصرفی وارداتی، وسایل نقلیه و حتی برخی از مواد اولیه از طریق بازار غیر قانونی موازی برای ارز خارجی تامین می شود. لذا می‌بایست بازارهای موازی مخرب را تحت کنترل درآورد. این در واقع، نشان می دهد که مصرف کالاهای تولید شده محلی در اولویت با اقلام وارداتی، باعث محدود کردن فعالیت‌های بازارهای موازی خواهد شد.

افزایش قدرت ارز ملی

در اقتصاد عمومی رایج است که قدرت هر ارز در برابر ارزهای جهان عمدتا تابعی از تعادل تراز پرداختی آن است. بنابراین، با فرض عملکرد صادراتی معین، مدیریت تقاضای واردات اهمیت زیادی در کنترل تراز تجاری دارد. لذا مصرف کالاهای محلی به تثبیت ارزش پول محلی کمک می کند. این امر، ایجاد ذخایر ارز خارجی را برای حمایت از موقعیت تراز پرداخت کشور تسهیل می کند.

کاهش هزینه تولید واحد(اقتصاد مقیاس)

در هر سیستم تولید، هزینه تولید واحد از رابطه بین هزینه های ثابت صنعت و هزینه های متغیر مربوطه بدست می آید که می توان آن را به هر واحد تولید خاص اختصاص داد. در صورتی که مقیاس تولید به طور قابل توجهی بزرگ باشد، انتظار می رود هزینه هر واحد تولید شده از لحاظ اقتصادی پایین تر باشد. علاوه بر این تولید در مقیاس بالا شرایط را برای سرمایه گذاری بیشتر تولیدکنندگان فراهم می کند. بنابراین، قابل توجیه است که هر گونه سیاستی جهت افزایش مصرف کالاهای محلی نه تنها باعث افزایش بهره‌وری ظرفیت تولید می‌شود، بلکه به طور متوسط هزینه های تولید برای صنایع محلی را نیز کاهش می دهد.

چشم انداز رشد اقتصادی بالا

مصرف کالاهای تولیدی محلی به طور مثبتی بر بهره‌وری ظرفیت و در نتیجه عملکرد اقتصادی کلی اثر می گذارد و به همین دلیل رشد اقتصادی و توسعه ملی را ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. علاوه بر این، درونی سازی تقاضا و انتقال اثرات رو به رشد تقاضای حاصل از آن به اقتصاد، موتور قابل توجهی برای تقویت چشم انداز رشد اقتصادی پایدار محسوب می شود.

تضمین کیفیت

از دیرباز هجوم عمده کالاهای وارداتی از جمله لباس به زیمباوه، سبب ایجاد تنوع کالاهای غیرمتعارف شده است. در نتیجه مصرف‌کنندگان محلی تغییر سلیقه داده اند و در کوتاه مدت به این محصولات روی آورده اند. امکان نظارت بر این واردات افراطی بسیار کار دشواری است. این در حالی است که مصرف کالاهای تولید داخلی می تواند به ایجاد و نظارت بر استانداردهای تضمین کیفیت به نفع رفاه مصرف کنندگان محلی کمک کند.

ثبات قیمت

حجم قابل توجهی از مواد مصرفی، وسایل نقلیه و مواد اولیه وارداتی از بازار موازی، تامین مالی می‌شوند. همچنین اشاره شده است که فروشندگان چنین کالاها از مدل های قیمت گذاری مبتنی بر بازار موازی استفاده می‌کنند تا قیمت کالاها را در بازارهای محلی تنظیم کنند. بنابراین قیمت‌ها بیش از حد غیر واقعی تعیین می شوند که این امر خارج از اصول پایه اقتصادی است. علاوه بر این، تولیدکنندگان محلی نیز سطوح قیمت خود را با بازار موازی هم تراز می کنند تا از کاهش مصرف‌کنندگان محصولاتشان جلوگیری شود. لذا اگر مصارف از کالاهای داخلی باشد این تغییرات قیمت رخ نمی دهد و ثبات قیمت در کالاها امکان پذیر خواهد بود.

معایب مصرف کالای وارداتی

با توجه به مزایای ذکر شده برای خرید و مصرف کالای داخلی، می‌توان معایب مصرف کالای وارداتی را نیز عنوان کرد:

به وسیله تامین غیرمنطبق با نیازهای واقعی جامعه یک اقتصاد غیرچرخه‌ای را ایجاد می‌کند.
موجب استفاده کمتر از ظرفیت‌های منابع داخلی می‌شود.
سطح بیکاری در جامعه افزایش می‌یابد.
فعالیت زیاد در بازارهای موازی موجب سوء استفاده عمومی از ارز خارجی می‌شود.
ایجاد ضعف عملکردی ارز ملی در برابر سایر ارزهای جهانی.
افزایش هزینه‌های تولید واحدهای صنایع داخلی.
کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی کشور.
کاهش سطح رفاه به دلیل نقطه ضعف تضمین کیفیت.
ایجاد تورم و بی‌ثباتی قیمت به دلیل مدل قیمت گذاری بر اساس بازار موازی.

منبع:moqavemati

[ بازدید : 28 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به hhtt است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]